Sälkotte

Jag har kommit på ett nytt djur, eller kanske med andra ord skapat ett nytt djur. Eller, det var inte meningen! Det bara råkade bli så, och jag är hemskt ledsen. Men jag kan inte göra något åt det.
Jo det var så att för en stund sen var jag på väg hem från en vän. Lite småtrött och inte så uppmärksam på vad som händer på vägen. När jag är trå gator från mitt hem kryper det plötrligt fram en igelkotte på vägen. Den är mitt på vägen och jag, precis innan jag kör över den väjer och pustar ut. För vem vill köra över en igelkotte. Jag menar ingen ska ju behöva dö så.
I alla fall, jag kör vidare. Men kommer på att jag måste kolla om igelkotten överlevde. M, jo den överlevde. Jag kollar i backspegeln och ser att den rör på sig. Men den verkar inte röra på sig som den borde.
Jag backar bilden för att komma närmare, öppnar dörren och kollar bak. Jo mycket riktigt den lever, men den går ingen stans. Och den typ hoppar upp och ner med huvet, den ser ungefär ut som en blandning av en säl och en groda, fast det är en igelkotte då. Jag tycker synd om den och bestämmer mig för att åka hem för att lämna bilen och sedan gå tillbaka för att kolla om den är okej.
Så fick det bli, bara några minuter senare närmar jag mit igelkotten igen, fast den här gången till fots. Jag tänker att den kanske sprungit in i skogen och gömt sig nu. Men det hade den inte, den ligger kvar på samma ställe. Jag är nu så nära att jag kan se den tydligt. Den hoppar fortfarande så där skumt, och jag börjar fundera på om jag någonsin tidigare har sett en hoppande igelkotte? Och kommer fram till att igelkottar, dom ska inte hoppar. Igelkottar har väll bara små ben för att ta sig frammåt och kanske bakot med?
Jag får helt enkelt gå närmare för att se vad den egentligen håller på med. Mår den bra borde den kyra ihop sig när jag kommer, för så gör igelkottar.
När jag är bara några meter ifrån ser jag det, jag ser orsaken till varför igelkotten börjat hoppa. Jag skriker inombords (det är ju mitt i natten, vill inte riskera att väcka grannarna) och springer hem. Det var det värsta jag sett idag, även fast det bara varit idag i typ två timmar snart.
Vill du verkligen veta hur igelkotten såg ut? Usch, jag skäms och hoppas innerligen att det var någon annan som lyckades träffa igelkotten med bilen.
Bakbenen på den stackars igelkotten var mosade, ja i alla fall tillplattade och låg bakåt istället för frammåt. Dom benen som egentligen ska hålla upp bakkroppen på igelkotten. Dom gör nu att bakdelen släpar i marken och benen hasar efter bakom. Det kan man kalla att slänga benen på ryggen, fast bokstavligt talat.
Usch jag kunde inte med att se det, så jag gick hem. Hoppas innerligt att han inte behöver ligga där och pinas, det var inte meningen! Förlåt!




/Erica

Kommentarer
Postat av: Olivia

Vilken otroligt spännande berättelse! Du skriver så spännande liksom :D

Stackars igelkott. Jag har en viss förkärlek till dem, sen det bodde en igelkott i våra buskar när jag var liten!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback